Şapte probleme

Zilele trecute fetele au avut de scris la matematică 7 probleme. Nu-i o surpriză, aşa sunt temele la matematică în clasa a IV a, atunci când doamna învăţătoare nu-ţi dă de lucru şi suplimetar. Problemele astea se rezolvau printr-o metodă ciudată, iar copiii au rezolvat în clasă o problemă ca model.

Să vă spun că monştrii aştia ai mei n-au înţeles de ce  se face problema prin metoda aia? Probabil că şi doamna ştia că-i mai greu de înţeles, din cauza asta le-a şi dat şapte probleme de acelaşi fel ca temă pentru acasă. Repetiţia e mama învăţăturii. 😀

Ca sa nu ziceţi că nu ştiţi despre ce e vorba hai sa vă dau exemplu de problema:

Ana e un copil cuminte. Mihai, fratele Anei, are de doua ori varsta surorii sale plus inca doi ani. Tatal copiilor este cu 24 de ani mai mare decat Mihai. Mama este in varsta de 36 de ani si are dublul varstei fiului ei.

Cati ani are Ana?  Câţi ani are bunica copiilor,  ştiind  că varsta ei este egala cu varsta lui Mihai impreuna cu varsta tatalui?

Le-am explicat şi eu cam care-i treaba cu rezolvarea  şi încet-încet, la început mai greu, apoi din ce în ce mai bine, la a şaptea problemă Iulia a venit la mine şi mi-a spus: “Mami, în sfârşit am înţeles cum se rezolvă şi de ce se face în felul ăsta. ”  Adică ăsta e un target, aşa. Copiii înţeleg abia la a şaptea problemă. Eu, sincer, nu mă mai aşteptam să se întâmple. Dar totul e bine, când se termină cu bine. 🙂

Pentru copiii care citesc aici uite şi rezolvarea problemei de mai sus:


(Visited 400 times, 1 visits today)
pietricel

asta imi aminteste de problemele din hulita carte de matematica cu bufnita pe coperta. Petrica sau Niculescu, nu-mi mai amintesc…Tind sa sterg din memorie momentele traumatizante:)

Surprize Kinder

O rezolvai in minte cu varsta Anei =x, vMihai=2x+2, vMihai=36/2=18, vAna=(18-2)/2,vBunica=18+18+24=60… Evident nu e o rezolvare pt clasa a 4-a, chiar eram curios cum se face fara ecuatiile de grad I 😀

Nicu

Si eu “iubeam” problemele care se rezolvau cu segmente. Citind problema imediat mi-a venit in cap ecuatia pac-pac…gata. Dupa care mi-am dat seama poate fetele nu au facut ecuatia de gradul I cu o necunoscuta 😛

Alina

O, da! Minunatele segmente 🙂 Am trecut si eu pe acolo, cu nepotica mea. Totusi, la ce folosesc? Eu nu tin minte sa fi rezolvat decat in clasele primare asa ceva, pe urma am trecut la “fie x necunoscuta pe care vrem sa o cunoastem” (sic!)

viatanomada

Doamne-Nina bine ca au trecut la fractii………ce-i aia fractie unitaraaa???????? aseara asta faceam maica,explicam despre fractii

nina

@Alina – cred ca folosesc pentru formarea unei gandiri segmentiale. 😀
@viatanomada- da acum sunt si ale mele la fractii. E mult pana se prind ei ce-i cu linia de fractie. 😀

doina

Problema clasa a 3-a. Va rog daca puteti sa ma ajutati, multumesc anticipat. “In prima saptamana citesc o cincime din totalul paginilor plus inca 1pagina; in a doua saptamana citesc o cincime din rest plus 9 pag, in a treia saptamana o cincime din rest plus 8 pagini. In ultima saptamana citesc cate 12 pagini pe zi. Afla cate pagini citesc in fiecare saptamana.”

Florin

nu este o problema foarte usoara pentru clasa a treia !?

nu stiu ce fel de metode fac la scoala dar am sa incerc sa fiu explicit pentru un copil de clasa a treia :

Stim ca aceasta carte este citita in 4 saptamani.

A. ceea ce stim , defapt putem afla, este cat citesc in ultima saptamana: 12 pagini x 7 zile = 84 pagini.
– asta inseamna ca vom rezolva problema ”invers” pornind de la ultima saptamana spre prima.

B.in ceea de a treia saptamana se spune ca am citit o cincime din ce a mai ramas de citit + 8 pagini.
(aici poate fi un pic mai greu de inteles pt un copil de clasa a treia) :
84 + 8 – reprezinta 4 cincimi !
de ce ? la inceputul saptamanii a treia a ramas ceea ce amcitit in ultima saptaman plus ”inca ceva”. Din totalul ramas citesc o cincime +8, de aici rezulta ca ceea ce am citit in saptamana a patra + inca opt pagini reprezinta 4 cincimi.
Asadar 4 cincimi = 92 pagini => o cincime reprezinta 92:4= 23 pagini.
Asadar putem spune ca in saptamana a treia a citit 23+8=31 pagini.
Deci in ultimele 2 saptamani a citit 115 pagini (84+31)

trecem la saptamana a doua :
cand am citit o cincime din ceea ce a ramas + 9 pagini.
rationamentul este acelasi :
– asadar afirmam (nu spun ca este simplu de inteles pt clasa a treia) ca: 115 + 9 reprezinta 4 cincimi din cea ce a mai ramas de citit la inceputul saptamanii a doua.
124 patru cincimi => o cincime= 124:4 = 31.
cea ce inseamna ca in saptamana a doua a citit acest 31+9 deci 40 de pagini.
Asadar putem spune ca in ultimele 3 saptamani (saptamana 2, 3 si 4) a citit : 115 + 40 = 155 de pagini.

Saptamana 1 : folosind acelasi rationament afirmam ca 155+1 reprezinta 4 cincimi ceea ce inseamna ca o cincime + 156:4 = 39 pagini , asadar in saptamana 1 a citit 39+1=40 pagini.
Astfel am aflat cat am citit in fiecare din cele 4 saptamani aceasta carte de 195 de pagini.

Concluzie :
– am pornit rezolvarea problemei de la coada la cap, de la ultima saptamana spre prima.
– stiind (afland) cat am citit in saptamna a patra, gandindu-ma la aceea cincime de la inceputul saptamanii a treia pot deduce ce inseamna patru cincimi.Samd.(AICI DEFAPTESTE RATIONAMENTUL CHEIE – rationament care intradevar poate fi relativ greu de inteles la un copil de clasa a treia)

Poate (sper) sa existe si o rezolvare mai simpla pentru puterea lor de intelegere.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.